1. až nejnovější zetory
První traktory
První prototyp traktoru dokončila továrna 14. listopadu 1945. První tři vyrobené traktory byly zákazníkům slavnostně předány 15. března 1946. Sériová výroba traktorů (tehdy model „Zetor Z-25“) pak byla zahájena 17. srpna 1946. Do roku 1947 jich bylo vyrobeno asi 3400. V roce 1948 byl k výrobě schválen Zetor 15, který se vyráběl do roku 1949. Zetory 25A a 25K se vyráběly do roku 1961 a bylo jich vyrobeno 158 570 kusů, z nichž jich bylo 97 000 určeno na export.[4] V průběhu roku 1949 byl představen prototyp Zetor 30, kterému byla v Praze na výstavě udělena zlatá medaile, ale sériové výroby se nedočkal protože bylo třeba vyvinout silnější stroj, a tak se později stal základem pro Zetor 35 který měl čtyřválcový motor o výkonu 42 koní a byl vyráběn od roku 1955 až do roku 1960 a v modernizovaném provedení jako Zetor 50 až do roku 1968.
Unifikovaná řada UŘ I.
Zkratka UŘ znamená Unifikovaná řada. Na první se začalo pracovat v r. 1957 a to s typy2011, 3011 a 4011 s dvou, tří, a čtyřválcovými motory. Na strojích těchto řad byla vysoká unifikace dílů jednotlivých strojů. Sortiment UŘ I. byl doplněn o různé modifikace jako Zetor 2023 určený pro vinice, Zetor 3045 a 4045 s přední poháněnou nápravou, typy s koncovkou 45, Z 3016 a 4016 v polopásovém provedení a 3017 pro horské oblasti. Výroba probíhala od roku 1960 do roku 1967.
První modernizace UŘ I. proběhla v l. 1968–1969 a výsledkem byly typy 2511, 3511, 4511 a5611. . V roce 1972 byla zahájena druhá modernizace UŘ I.a vznikly typy Z 4712, 5711,6711. Model 4712 se měl správně jmenovat 4711, ale toto označení bylo patentované v NDR. Třetí modernizace v letech 1977–1978 přivedla typy 4911, 5911, 6911, tyto typy se vyráběly i v provedení s pohonem přední nápravy, polopásové, kloubové nebo úzké pro vinice. Čtvrtá modernizace z let 1980–1981 přinesla typy 5011, 6011, 6045, 7011, 7045. Tyto řady se od předchozích lišily hlavně novým moderním designem, interiérem kabiny a zlepšením hygienických podmínek.
V pořadí již pátá modernizace proběhla v roce 1984 a dala typy 5211, 5245, 6211, 6245, 7211 a 7245 a v roce 1986 proběhla šestá modernizace pod kterou byly vyvinuty typy 7711, 7745 a 7745 turbo s max rychlostí 30 km/h oproti 25 km/h z předešlých řad. V roce 1990 byly tyto typy doplněny o viniční modely 5213 a 5243.
Unifikovaná řada UŘ II.
Na této řadě se začalo pracovat v 60. letech a signalizovala stroje s vyššími výkony 80-160Hp. V roce 1962 vzniklo vývojové středisko Zetor a Ursus. Od roku 1968 byly postupně vyráběny traktory 8011, 8045, 10011, 10045, 12011, 12045, 16045 Crystal. Tyto typy pak byly modernizovány označeny 8111, 8145, 10111, 10145, 12111, 12145, 16145. V 80. letech byla výroba převedena na Slovensko kde jej v ZŤS MARTIN dvakrát modernizovali a to jako 8211 – 16245 a potom jako 8311 – 18345
Unifikovaná řada UŘ III.
Na této řadě se začalo pracovat v r. 1972 ale sériové výroby se dočkala v r. 1992 kterou tvořily typy 7520, 7540, 8520, 8540, 9520, 9540, 10540 s výkonem 82 – 103 koní. V r. 1998 byla zahájena výroba modernizovaných traktorů Forterra s ozn. 8621, 8641, 9621, 9641, 10641 a 11641. Od roku 2002 byly postupně modernizovány na modely 8641, 9641, 10641 a 11441 a od r. 2006 byla do r. 2007 vyráběna Forterra 11741 se šestiválcovým motorem a od r. 2007 Forterra 11741_4C se čtyřválcovým motorem.
V roce 1992 na výrobu UŘ I. navázala řada UŘ III. těmito typy: 3320, 3340, 4320, 4340, 5320, 5340, 6320, 6340 prezentované jako Model 92 a v roce 1994 byla tato řada rozšířena ještě o model 7320 turbo a 7340 turbo. V roce 1997 byla zahájena výroba traktorů s označením 3321 super-7341 super turbo s novými konstrukčními prvky prezentovanými jako Model 97 a vyráběly se až do roku 2004. Traktory 3320 – 7340 turbo se od roku 2001 prodávaly pod označením Major které pokračovaly s novou kapotou a stejnou kabinou jako modely 3321 Super – 7341 Super výroba byla ukončena r. 2006
Jednotná lehká řada traktorů JRL
Výroba řady JRL (Jednotná Řada – Lehká) byla zahájena v roce 2004 modelem Proxima s číselým označením 6421, 6441, 7421, 7441, 8441-61-82HP a pro rok 2007 byla připravena inovace Proxima Plus s typy 8541, 9541, 10541 – 82–101Hp.
Komentáře
Přehled komentářů
MILUJI JANÍKA Je to můj miláček. A sem teplej jak Radim. :-D Moje adresa Budíkovice 15 tak se stavte. :-*
zetor
( RADIM JAŠA, 30. 1. 2017 12:08)vyborny stroj hlavně kabina da se vni dobře febovat
značně neúplné
(Tonda, 14. 3. 2015 20:14)Nevidím Z 5511, tento měl ještě malou kabinu ze Z 40, 56 už měl velkou kabinu spodek dveří v plechu, dále nevidím hodně dalších čísel převážně vývozních, nevidím označení /18 - bez předku Větší kola /48 přední náhon větší kola, určitě tam toho chybí mnohem více, nejsem odborník, jen co si pamatuji, řada 50 až 70 měla třeba už řazení na podlaze atd.
DICK
(Vojtěch Toufar, 30. 1. 2017 12:18)